سازمان مدیریت صنعتی رتبه بندی سال 1389 صد شرکت برتر
ایران (براساس اطلاعات سال مالی 1388) را برای سیزدهمین سال متوالی تهیه کرده است.

 

به گزارش خبرنگار ام بی ای نیوز،

فهرست 100 شرکت برتر، مجموعه ای متعلق به شرکتهای بزرگ ایرانی است. در فهرست 100 شرکت برتر ایران، بر روی شناسایی آرایش بنگاه های بزرگ کشور در کنار یکدیگر تمرکز شده است، به این دلیل که نگاه کلان ملی در شکل گیری این فهرست مورد نظر سازمان مدیریت صنعتی بوده است .

به عبارت دیگر، از آنجایی که رونق و رکود بزرگترین شرکتهای ایران، به دلیل وجود ارتباطات گسترده پسین و پیشین به سرعت در کلیه سطوح اقتصاد کشور آثار خود را بروز خواهد داد، سازمان مدیریت صنعتی با تهیه این فهرست تلاش نموده است که تصویری سالانه و متکی به آمارهای کمی قابل اعتماد، از چگونگی تغییرات در آرایش بنگاههای بزرگ کشور و صنایع و فعالیتهای اقتصادی مختلف در کنار یکدیگر ارایه دهد.
    
       

    تغییرات رتبه میتواند نشانه ای برای بازنگری در عملکرد و شناسایی نقاط قوت و ضعف باشد و ...

  

     میزان اثرگذاری فعالیت یک بنگاه اقتصادی در ابعاد اقتصاد ملی،

               رابطه مستقیمی با میزان فروش شرکت دارد.

 

 فروش شرکت، میزان تعامل بنگاه را با ساختار اقتصادی کشور نشان میدهد و هر چه بنگاهی تعامل بیشتری با سایر اجزاء اقتصادی داشته باشد، رونق و رکود آن اهمیت بیشتری مییابد.
 

 

بنابراین انتخاب و رتبه‎بندی شرکتها

براساس شاخص "حجم فروش" از منطق اقتصادی و مدیریتی برخوردار است.

اصولاً موضوع "رشد شرکتها" اهمیت و جایگاه ویژه‎ای در اقتصاد و مدیریت دارد. 
  

   
  به دلیل نیاز به دامنه گستردهای ازاطلاعات برای محاسبه معیارهای ارزیابی در روشهای فرآیند گرا،

                 در بسیاری از مواقع انجام بخشهایی از کار در این رتبه بندیها بر "خود ارزیابی" استوار  میباشند.

  

      هدف تدوین فهرست صد شرکت برتر ایران:

             "شفاف سازی فضای کسب و کار و جایگاه اقتصادی شرکتهای ایرانی و رتبه بندی  آنها از نظر میزان تاثیرگذاری در اقتصاد ملی، با هدف گسترش رقابت در فضای کسب و کار بنگاههای اقتصادی" است.

  

  

  
  با توجه به عمومیت فهرست IMI-100 و وجود انواع شرکت های تولیدی و
  خدماتی شرکت کننده در این طرح،

             جهت همگن کردن رقم فروش این شرکتها،

در مورد اکثر شرکتهای تولیدی و خدماتی

                     رقم فروش خالص آنها منظور می‎شود،

در مورد بانکها

                از مجموع درآمدهای مشاع و غیرمشاع آنها استفاده می‎گردد.

در مورد شرکتهای بیمه‎ای

مجموع درآمدهای بیمه‎ای و درآمد حاصل از سرمایه‎گذاری‎ها لحاظ می‎شود.

   این شرکتها براساس شاخصهای دیگری نیز مقایسه و رتبه بندی
  می شوند.

این شاخصها عبارتند از:

  – رشد فروش

  – فروش سرانه

  – دارایی

  – رشد دارایی

  – تعداد کارکنان

  – رشد اشتغال

  – سود آوری

  – رشد سود

  – بازده فروش

  – بازده دارایی

  – بازده ارزش ویژه

  – گردش دارایی

  – نسبت مالکانه

  – صادرات

  – صادرات سرانه

  – نسبت جاری

  – نسبت خالص وجوه ناشی از عملیات به
  فروش

  – نسبت خالص وجوه ناشی از عملیات به
  سود عملیاتی

  – نسبت بدهی

  – نسبت پوشش هزینه بهره

  – ارزش بازار

  – بازده بازار حقوق صاحبان سهام

  – نسبت P/E

  – نسبت P/B


  10 شرکت پیشرو در رتبه بندی سال 1389(به ترتیب حروف الفبا):

 

  - شرکت ارتباطات سیار

  - شرکت ایران خودرو

  - گروه بهمن

  - بانک پاسارگاد

  - شرکت پتروشیمی مارون

  - بانک تجارت

  - شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی

  - شرکت مپنا

  - موسسه مالی و اعتباری مهر (بانک مهر)

  - شرکت نفت پاسارگاد 

  

      در انتهای فهرست:

فروش صدمین شرکت175ر3 میلیارد ریال است.

این در حالی است که صدمین شرکت سال قبل049ر3 میلیاردریال فروش داشته است.

به عبارت دیگر، حداقل حجم فروش لازم برای ورود به جمع صد شرکت برتر سال 88، نسبت به سال قبل از آن 1/4 درصد رشد داشته است.

 

  • به طور کلی در سال 88

مجموعه صدشرکت653ر521ر1میلیارد ریال فروش داشته‎اند

که نسبت به مجموع فروش 100 شرکت  برتر سال قبل از آن،

 

          7/3 درصد رشد فروش را نشان می‎دهد. 

  

  

    10 شرکت ابتدای فهرست

       فروشی  معادل 18.5 برابر فروش 10 شرکت انتهای فهرست دارند.

 

   فروش شرکت اول فهرست

                            نسبت به فروش شرکت صدم

                                                     حدود 40 برابر بزرگتر است.
  

  

   16شرکت بالای فهرست

      حدود 51 درصد جمع فروش صد شرکت را شکل می دهد

که نشان دهنده درجه تمرکز در وضعیت شرکت های بزرگ ایران است.

  

 در فهرست 100 شرکت برتر کشور،
 

                                       بیشترین صعود

                                             مربوط به شرکت" آهن و فولاد لوشان " است

که با ارتقای  قابل توجه 152 رتبه ای،
 

                              از رتبه 228 در سال مالی 87

                                به رتبه 76 در سال مالی 88 ارتقا یافته است.